catawbas کودکان تحقیقات رادیکال بلوغ زودرس

catawbas: کودکان تحقیقات رادیکال بلوغ زودرس تاثیر گذار خبر علم و تکنولوژی

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار پزشکی نَفَس طرح تحول به شماره افتاد

    چند روزی است در فضای رسانه ای و در محافل پزشکی بحث هایی اطراف لیست تازه داروهای بدون نسخه یا اصطلاحا OTC شکل گرفته هست؛ موضوعی که از این بعد تهیه و دسترسی به بع

    نَفَس طرح تحول به شماره افتاد

    نَفَس طرح تحول به شماره افتاد

    عبارات مهم : درمانی

    چند روزی است در فضای رسانه ای و در محافل پزشکی بحث هایی اطراف لیست تازه داروهای بدون نسخه یا اصطلاحا OTC شکل گرفته هست؛ موضوعی که از این بعد تهیه و دسترسی به بعضی داروهای معمولی و پرمصرف را بدون نیاز به نسخه دکتر و با هزینه آزاد فراهم می کند. البته بسیاری از این داروها پیش از این هم با مراجعه به داروخانه ها بدون نسخه و دستور دکتر قابل تهیه بود ولی منشتر شدن این لیست اتفاق جدیدی رخ داده هست. به این صورت که در گذشته اگر با ارائه نسخه این داروها را تهیه می کردید بخشی از هزینه از سوی بیمه تامین می شد ولی حالا بیمه هیچ هزینه ای را جهت تهیه این داروها تقبل نمی کند و بیماران باید به صورت آزاد به تهیه آنها مبادرت کنند.

    نَفَس طرح تحول به شماره افتاد

    در همین ارتباط و در بحث هایی که بعد از انتشار لیست صورت گرفته است موافقان و مخالفان بسیاری اظهار نظر کرده اند و از زوایای متفاوت این تصمیم یکسان شرکت های بیمه ای و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مورد بررسی قرار داده اند.

    تصمیمی از گذشته بوده است

    مصطفی دلاور، معاون شرکت غذا و داروی استان اراک با اشاره به این لیست به «فرهیختگان» گفت: «موضوع خارج کردن داروهای OTC از تناوب داروهای فروش با نسخه یک سیاست کلی بوده است که طی جلسات متعدد به وسیله شرکت های بیمه ای و وزارت بهداشت در سال گذشته صورت گرفته هست. اینکه آیا از سال 96 تا به حال این عنوان اجرایی نشد و این لیست در اختیار داروخانه ها قرار نگرفت مشخص نیست ولی به هر حال این سیاستی بوده است که از مدت ها پیش در دستور کار وزارت بهداشت و شرکت های بیمه ای قرار داشته است و حالا اجرایی می شود. کلیت این تصمیم هم این گونه بوده است که با آزاد شدن و فروش این داروها بدون حمایت بیمه ها هزینه جمع آوری شده است از سوی شرکت های بیمه ای روی داروهای گران قیمت بعضی بیماری های سخت صرف شود تا فشار از روی آن بیماران کم شود. پیش فرض هم این بوده است که خانواده ها و بیماران در تهیه این دسته از داروها مشکلی ندارند و فشار خاصی را مجبور نمی شوند.»

    چند روزی است در فضای رسانه ای و در محافل پزشکی بحث هایی اطراف لیست تازه داروهای بدون نسخه یا اصطلاحا OTC شکل گرفته هست؛ موضوعی که از این بعد تهیه و دسترسی به بع

    آیا هنگامی که به مسئله مالی خوردند به فکر اجرا افتادند؟

    حسام الدین شریف نیا، دکتر داروساز در گفت وگو با «فرهیختگان» با اشاره به اینکه چنین اقدامی در بسیاری از کشورهای دنیا ذیل مکانیسم های کنترل هزینه درمان در یک بازه چندساله اجرایی شده است هست، خاطر نشان کرد: «این اتفاق معمول و مرسومی است در تمام دنیا ولی در حال حاضر ارائه این لیست چند شبهه ایجاد می کند. ابتدا اینکه آیا این مقدار با تاخیر اجرا می شود و حالا که به قول معروف کفگیر بیمه ها به ته دیگ خورده است و پولی ندارند به فکر کسب درآمد از این طریق افتاده اند و دوم اینکه تجربه سایر کشور ها در اجرای این عنوان یک دفعه نبوده و به صورت پلکانی اجرا شده است هست. این دریافتی مستقیم از مردم باید در تامین هزینه بیماری های سخت و گران قیمت استفاده شود، در غیر این صورت ارائه این لیست توجیه دیگری ندارد. ضمن اینکه به منظور کم کردن فشار بر خانوارها افراد زیر 12 سال از این عنوان مستثنی شده است اند و می توانند با ارائه نسخه و حمایت بیمه این داروها را تهیه کنند.»

    این اتفاق دکتر را از تناوب درمان خارج می کند

    یکی از پزشکان با سابقه درمان در مناطق محروم با انتقاد از انتشار این لیست آن را به نوعی سند نابودی طرح تحول می داند و اعتقاد است: «بنده طی سال ها طبابت در مناطق متفاوت اعتقاد دارم این لیست پایه گذار دو اتفاق خواهد بود که هر کدام از اینها نیز تبعات گسترده ای خواهد داشت. ابتدا اینکه در مناطق و جاهایی که به دلایل متفاوت مبتلا شدن به بیماری های راحت ای که با چنین داروهایی درمان می شوند مرسوم تر است و زیاد اتفاق می افتد خانواده ها باید هزینه های قابل توجهی (حداقل جهت خودشان که حقوق و درآمد ماهیانه ارزش زیر یک میلیون تومان است) را جهت تهیه داروها بپردازند. بعد نمی توانیم این گونه توجیه کنیم که چون این داروها مصرف زیادی در طول سال ندارند و گران هم نیستند بعد مردم مشکلی در تهیه آنها ندارند، آیا که بارها شخصا دیده ام که هزینه تهیه یک ورق استامینوفن هم جهت بعضی خانوارها سخت بوده است.

    نَفَس طرح تحول به شماره افتاد

    ایراد دومی که این عنوان ایجاد می کند بحث خوددرمانی ها و خودتجویزی هاست. ارائه بدون نسخه و قیمت آزاد و بالای این داروها باعث می شود که فرد بیمار از مراجعه به دکتر و پرداخت ویزیت خودداری و به نوعی در هزینه ها صرفه جویی کند و مستقیما و بدون آگاهی و با تشخیص خود به تهیه دارو مبادرت کند که این عنوان می تواند پایه گذار اتفاقات خطرناکی باشد و سلامت فرد را ترساندن کند. داروخانه داران نیز از این لیست استقبال می کنند؛ آیا که بدون انتظار جهت دریافت پول خود از بیمه مستقیما هزینه را از بیمار دریافت می کنند و اوضاع مالی خود را سروسامان می دهند در حالی که به نظر من یکی از مهم ترین مولفه های اجرای طرح تحول سلامت برداشته شدن بار سنگین هزینه درمان از دوش بیمار و خانواده او بوده است که این اتفاق علی رغم اینکه می تواند به کامیابی بیماران خاص منتج شود، گروه دیگری را آزرده خاطر و ناراحت خواهد کرد.»

    نمی توان به هر دو رسید؟

    چند روزی است در فضای رسانه ای و در محافل پزشکی بحث هایی اطراف لیست تازه داروهای بدون نسخه یا اصطلاحا OTC شکل گرفته هست؛ موضوعی که از این بعد تهیه و دسترسی به بع

    اما با خوانش و مرور نظرات موافقان و مخالفان این لیست ارائه شده، عنوان را باید از دو منظر بررسی کرد. جمله معروف روی دفترچه های بیمه که از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است است همواره مورد توجه و نیاز خانواده ها و بیماران بوده است و نسبت به آن تصور و امید مثبتی داشته اند که شاید روزی فرا برسد و بعد از آن جز غم و الم مریض داری هیچ اندوه و مشغله دیگری آنها را آزرده خاطر نکند. طرح تحول سلامت و دورنمایی که از آن ترسیم شده است بود این آرزو را بسیار کم به واقعیت نزدیک تر کرد ولی متاسفانه در تناوب اجرای این طرح فضا به سمتی پیش رفت تا این امید علی رغم تلاش های بسیار همچنان کمرنگ بماند و کمتر کسی باشد که از دفترچه بیمه ای که در دست دارد رضایت خاطر داشته باشد. از بین بردن تعرفه بیمه از داروهای موجود در این لیست حتی به این امید که هزینه ذخیره شده است از آن به بیماران خاص و درمان های پرهزینه تعلق می گیرد جهت طبقه ای از افراد و خانواده هایی گران می افتد و مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و آنها را از امید ارزان شدن درمان همچنان دور نگه می دارد و بهتر شاید این بود که مجموعه بهداشتی و درمانی کشور و سیاستگذاران این حوزه جهت هر دو مصداق؛ یعنی هم این داروها و هم داروها و هزینه درمان بیماری های خاص راه حل خاص ای اتخاذ کنند.

    فرهیختگان

    واژه های کلیدی: درمانی | خانواده | درمان بیماری ها | اخبار پزشکی

    برای دانلود باید در سایت ثبت نام کنید و احراز هویت را انجام دهید.
    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار